Thursday, July 19, 2007

Ibu, Ibu, Engkau lah ratu hatiku

Assalamualaikum

Hari ni aku sgt2 rindu kat mak, sbb tu boleh tulis post ni.. Walaupun awal bulan ari tu aku baru jumpa dia, tapi rindu lagi. Aku rasa mcm nak balik dok Kedah je, jaga dia. Yg jadi mslhnya kat Kedah susah betul nak dpt keja. Lepas abis study bulan 11 last year, aku terus blk Kedah sebenarnya. Siap dah bwk blk semua brg2 kat sini. Kononnya nak blk stay sana terus la. Mmg camtu niat aku mulanya. At least kalau aku dok Kedah, boleh la tgk2kan mak & adik2 aku. Skrng ni alhamdulillah la mak aku sihat lagi, akan dtg ni xtau lagi la kan..

Oleh sebab aku tgh rindu kat dia, aku nak je cerita kt kwn2 semua serba sikit psl mak aku. Mak aku dah berusia 46 tahun. Muda lagi kan.. Sebab dia kahwin awal, masa umur dia 19 tahun. Aku & twin aku anak sulung. Mak aku ni sebatang kara. Mak ayah dia meninggal masa dia nak kahwin dgn ayah dulu2. Aku pun x sempat kenal tokwan belah mak aku tu. Dah tu, dia anak tunggal...

Mak aku ni aktif orgnya. Sampaikan umur dia dah mencecah 40 an ni pun, dia masih lagi aktif. Aku pun kalah dgn dia. Hehe.. Mak aku ni buat business MLM. Memang dia bersungguh2 betul dlm business ni. Dia dah pun berjaya sampaikan pangkat kedua tertinggi. Bangga tau aku sebagai anaknya. (Poyo betul) Selain tu dia adalah seorang instruktor aerobic daerah kubang pasu. Memang ramai le anak buah dia. Dia ada studio sendiri kat Jitra & sometimes ajar kat dewan Padang Sera.

Setiap kali cuti sem, aku memang akan jadi pengikut setia mak aku. Ke mana je mak aku pi aerobic, aku akan pi. Sampaikan anak buah mak aku pun kenal aku. Depa panggil aku 'anak cikgu'. Hehehe...Bangga juga tu pun. Dan of course la body mak aku masih maintain. Kalah juga aku. Huhu. Yelah, dah 8 tahun dia mengajar aerobic ni. Dan minat dia tu turun kat aku. Aku masa study dulu sanggup ponteng kelas semata2 nak pi kursus instruktor aerobik ni. Sampai berminggu juga lah.. Mana tau, susah2 sgt pasni, aku leh bukak studio sendiri ke... Hehehe...

Aku ni kalau pi mana2 kat area Jitra sorang2 pun, orang tau aku ni anak mak aku. Bukan sebab memang org kenal aku, tapi sebab muka aku dgn mak aku seiras. Orang le kata. Aku xtau le pulak... Siap ada yg kata mcm fotostat. Hehe.. Kalau camtu, aku lawa la kan, coz mak aku lawa....(sempat lagi perasan tuh) Pi mana2 pun, yg tu lah yg org perkatakan.. Dan dlm adik beradik aku yg 4 org tu (semua perempuan), 3 dari kami, muka iras mak. Adik aku yg ketiga je lain sikit muka dia. Sian dia.. Hehe.. Bwh ni gambar family aku -->(sama tak muka mak aku n kami??)



Mak aku ni ckp byk macam aku jugak lah. Bila excited nak cerita sesuatu, mesti makin kuat dan laju je dia ckp. Sebijik cam aku. **sengih** Tapi yg bezanya dia x suka bebel, tapi aku kuat gak membebel & berleter. Haha.. Yg tu xtau pulak aku ambik dari sapa. Makanan kegemaran pun aku byk terikut mak aku. Mak aku suka sup, aku pun suka sup. Dia suka sgt laksa, aku pun suka sgt laksa. Mak aku msk laksa, sedap wooooh. Dan aku dpt skill masak laksa dari dia. Since form 2 aku dah pandai masak kuah laksa sendiri. Kagum tak?????

Masa kami semua kecik2 dulu, kami takut sgt dgn mak. Dia jenis yg x berleter, so bila kami buat slh, dia terus je punish kami. Huhu. Igt lagi masa aku & twin aku darjah 4, kami pi main dgn kwn2 pg2 buta & blk umah pukul 2ptg camtu. Sekali sampai rumah, tgk2 baju2 kami dah dilonggokkan kat laman rumah. Atas reason, kami x kemas cadar katil lepas bangun tidur. Takpelah, tu sebagai pengajaran buat kami. Mengajar aku & adik2 aku supaya berdikari & menjaga kekemasan. Mak aku juga pantang sgt jika makan tapi x basuh pinggan atau pun basuh pinggan tapi sisa mknan penuh dalam sinki. Sampai skrng, aku pulak yg terikut2 dgn didikan mak aku tu, pantang betul bila ada org mkn tapi x basuh pinggan depa tu. hihi..

Walau apa pun, bagi aku, 'mak is the best'. Saaaaayang mak...

P/S: Actually plan nak blk Kedah hujung bulan ni, tapi mak nak dtg sini pulak..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...