Friday, May 11, 2012

Tuala Wanita

Assalamualaikum.


Meh nak cerita.. dulu kan, pernah seorg kwn promote tuala wanita herba (tak pasti brand apa) kat aku, tp mentah2 aku reject. Entah pasai pa time tu tak terbuka pintu hati nak dgr explanation dia ttg produk tu. 

Tapi last 2 months, kembaq aku ada explain pasal pad herba brand AVAIL. Ttg keistimewaan produk ni, juga ttg keburukan dan risiko penggunaan pad biasa di pasaran. Takut & ngeri bila dgr risiko yg mungkin kita (para wanita) hadapi jika menggunakan pad biasa di pasaran dlm tempoh masa yg lama. 

gratefultobeme
Ni la pad & pantyliner herba (FC Biosanitary Pad): ada 3 jenis. Hijau-pantyliner, Biru-pad normal flow, Merah-pad heavy flow

Kenapa bahaya? Apa risikonya?

Kebanyakan pad biasa di pasaran diperbuat daripada recycle paper/serbuk kayu pulpa yang telah diputihkan menggunakan peluntur selama 30jam. Apabila haid, darah yg panas akan bertindakbalas dgn bahan peluntur yg ada dlm pad tersebut dan membebaskan 1 bahan kimia yg sgt bahaya. 130 kali ganda berbahaya daripada arsenik (racun pembunuh yang senyap) iaitu DIOKSIN

DIOKSIN ni akan diserap oleh faraj dan masuk ke dalam rahim kita dan risikonya, sel2 KANSER akan diaktifkan. Selain itu, risiko lain DIOKSIN ini adalah mengaktifkan sel FIBROID , menggalakkan pembiakan bakteria dan sebagainya. 

Semua wanita ada fibroid. Yg bezanya sama ada fibroid tersebut aktif atau tak. Tapi, tahu ke kita sama ada fibroid kita tu aktif ke tak aktif kan. Sehinggalah fibroid kita membesar dan terus membesar sehingga kita kelihatan seperti mengandung! Pernah dengar istilah "busung"? Ada segelintir wanita dikatakan mengalami busung disebabkan fibroidnya membesar dan sekaligus membengkak. 

Selain itu, masalah wanita lain yg majoriti mengalaminya adalah SENGGUGUT setiap kali datang bulan/haid. Memang setiap wanita di dunia ni ada mengalami masalah SENGGUGUT. Tetapi apa yg membezakan adalah dari segi kekuatan sakit SENGGUGUT setiap individu. SENGGUGUT yang normal tidak akan menjejaskan kehidupan harian. Tapi ia menjadi tidak normal jika, apabila datang bulan/haid, sakit SENGGUGUT yg dialami terlalu kuat sehingga wajah dan badan menjadi pucat, hampir pengsan dan yang paling teruk sehingga perlukan injection ubat tahan sakit. Ada juga di kalangan kita, apabila haid je, dia perlu tidur, baring sepanjang hari, sehinggakan yang dah bekerja, terpaksa mengambil cuti. 

Begitu juga dengan CYST. Cyst adalah salah satu penyebab sukarnya mengandung kerana dlm sesetengah kes, apabila dibedah dan dikeluarkan cyst, ada janin yang terhimpit di dalam cyst. Walaupun cyst berjaya dibuang, ianya akan tumbuh kembali kerana cyst ini ada 'ibu'nya. Dalam pemeriksaan kesihatan yg dibuat, cyst banyak menyerang wanita yang berusia 23 tahun ke atas. Tidak terkecuali wanita yang sudah berkahwin mahupun yg masih bujang. 

Banyak lagi masalah-masalah sakit puan yg lain. Faktor-faktornya mungkin kerana corak pemakanan yang tidak sihat, kehidupan seharian yg tidak aktif, tidak cergas, pendedahan kepadan bahan-bahan kimia sama ada daripada persekitaran, daripada kosmetik atau daripada bahan2 kegunaan seharian contohnya seperti PEMAKAIAN TUALA WANITA BIASA di pasaran. 

Dah banyak pendedahan dan kajian berkaitan yang menunjukkan bahayanya tuala wanita biasa. Dan igtlah bahawa sel kanser mengambil masa 1-14 tahun utk menampakkan diri. Lebih baik mencegah kan. 

So solutionnya, cari dan pakailah tuala wanita yg diperbuat daripada kapas kerana kapas mempunyai daya serapan yang baik. FC Biosanitary Pad daripada Avail Beauty memiliki ciri-ciri tuala wanita yg semua wanita perlukan, tambahan pula ada juga kandungan herba. 

Aku sendiri dah pakai pad ni, selesa je, rasa kering sepanjang hari (walaupun heavy flow), susah bocor (sebab saiznya yg panjang dan daya serapan yg baik), dan berangin (kerana ada mengandungi herba). Owh ye, pad ni juga sesuai digunakan untuk mereka dalam pantang. 

Boleh tgk kandungan dan bentuk FC Biosanitary Pad

Dari Hamnah binti Jahsy berkata:

"Wahai Rasulullah SAW, saya menderita darah penyakit yang banyak. Apakah saya tidak boleh mengerjakan solat dan puasa?" 

Baginda bersabda: "Aku sarankan kepadamu agar menggunakan TUALA YANG DIBUAT DARI KAPAS, KERANA KAPAS ITU PENYERAP DARAH YANG BAIK". 

(Hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah..)


Entry hari ni bukanlah bermaksud nak menakut2kan semua wanita2 di luar sana, ataupun mendoakan yg buruk2,  tetapi lebih kepada sharing information yg ada. Sama je mcm  share resepi ke, share petua ke. Kan..

:)

Dan juga, betul kalau ada yg berpendapat, setiap apa yg terjadi tu Allah yg tentukan. Cthnya mcm sakit, bukan kita yg minta diri kita sakit, tp dah nak sakit. Ye, betul! 

Tapi, kita kena syg diri kita, bagi yg terbaik utk diri. Diri kita ni adalah pinjaman. Allah pinjamkan kita badan dan anggota bdn yg sempurna. Kalau ikut adab pinjam-meminjam ni, kita kena jaga elok2 lah apa juga yg dipinjamkan. Tu adalah amanah. Amanah sesama manusia pun wajib kita pegang. Apatah lagi amanah Allah. 

So, jaga dan sayangi lah diri kita ni, supaya sentiasa sihat dan cantik. Bila kita sihat, kita boleh terus beribadah dan tingkatkan amalan kita kepadaNya dan keranaNya. InsyaAllah. 



P/S: Sape nak stok, boleh tinggal komen ye! (Selain drpd tu, kita rajin2 la exercise & jaga pemakanan ye! :P) 




2 comments:

Nurul aziyana said...

ooowh mcm tu ke? takutnyer...kite pun buat tak endah je org promote yg herba ni...huaaaaahaa..btul, lebih baik mencegah

MomAuniAysar said...

Ye. Aah lebih baik mencegah. Cuba la pakai dulu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...