Sunday, May 10, 2009

Adam + Hawa

Assalamualaikum

Salam 10hb Mei, 15 Jamadilawal..

Rasulullah pernah bersabda, mafhumnya;

"Manusia Hawa dijadikan daripada rusuk manusia Adam, bukan dari kepalanya untuk menjadi atasnya, bukan dari kakinya untuk menjadi alasnya, malah dari sisinya untuk menjadi teman hidupnya, dekat dengan lengannya untuk dilindungi dan dekat di hatinya untuk dicintai"

Sabda Rasulullah tu menunjukkan bahawa pasangan suami isteri harus saling menyayangi. Isteri itu adalah amanah Allah utk suami. So, para suami kena lah menjaga, melindungi, mendidik, mengasihi dan menyayangi mereka seiring dgn ajaran agama.

Tiada istilah isteri itu adalah hamba utk suami.. :)

Sama juga kepada para isteri. Suami itu adalah pelindung, ketua keluarga, teman, kekasih kepada para isteri. So, kasihilah mereka, layani lah mereka, hormati lah mereka, patuhi la mereka selagi tidak melanggar syarak..

Alangkah baiknya kalau semua pasangan suami isteri menjadikan sabda Rasululullah itu sebagai asas pemahaman utk menjalani kehidupan bersama kan.. Maka takde lah istilah "queen qontrol", "kena dera suami", & lain-lain masalah rumah tangga.. :)

Apapun, manusia itu tidak sempurna, maka tiada pasangan yang sempurna di dunia ni.. Jadi apa yang boleh kita lakukan hanya lah mencuba utk menjadi pasangan yang lebih baik dari masa ke semasa.. :D


P/S: Sharing itu kan baik..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...