Saturday, July 19, 2008

Seafood

Assalamualaikum

Selamat berhujung minggu. :)
As usual, hari Sabtu aku mulakan dengan pi ke pasar. Pi beli ikan siakap nak masak stim. Aku beli sekor, sedang2 je size dia. Kena RM8.90. Okay la, padan le dgn size. Apa yg membuatkan aku rasa nak msk stim ikan siakap ni, coz smlm aku & bebudak umah gi le Klang, nak mkn ikar bkr le konon2 nya. Ada restoran ni buat promotion, siakap bkr depa charge RM20 aje. Diorg kata size ikan tu bleh dimkn antara 3-5 org.

So, pas jejalan kat JJ Bukit Tinggi, kitorg gi le ke restoran tuh. Perut pun dah berkeroncong.. Smp2 je, time nak pilih lauk2, pihak restoran sendiri yg pilih ikan siakap utk dibakar tuh. Kecik aje sbnrnya. Lebih kurg size aku beli kat pasar pg td. Bkr pun dgn kunyit aje. Mknanya diorg jual agak mhl la. Sebab, diorg mesti dpt lagi murah ikan tu kalau direct kat nelayan or pemborong.

Selain tu, kami amek udang, ada la 5,6 ekor je. Size sedang je.. Kena charge dekat RM20. Sotong pun amek 4,5 ekor je. Belas2 RM gak kena. Agak mhl la. Rasa mskn diorg pun x sesedap mana. Tomyam ayam diorg pun manis gile. Pendek kata kami x berpuas hati. Kalau rasanya sedap & mhl, mungkin kami akan fikir itu berbaloi. Tapi, sebaliknya..

Aku nih dlm tahun ni la paling kerap gi mkn seafood. Dr Perlis smp le Melaka, aku penah snggah n mkn ikan bkr. So far yg aku rasa paling sedap & berbaloi dgn hrganya (Murah gak), adalah di Perlis. Bygkan lah, kami mkn satu family (5 org), 1 ekor ikan Jenahak bakar, 1 ekor ikan siakap stim, sayur campur utk 3 org mkn, sup ayam utk 3 org mkn, udang goreng tepung 300gm, sotong goreng tepung 300gm, nasi putih 5 org mkn, air minum utk 5 org, jumlah semuanya x sampai RM80. Murah gile kan.. Hehehehe..

Masa kitorg pi Langkawi aritu pun x mahal mane mkn ikan bakar kuala. Cuma rasanya xleh tandingi kat Perlis lagi.. Tu yg bestnya, ikan naik direct dr Kuala & terus msk. Tapi persamaan kedua2nya adalah restoran diorg juz restoran papan je, cam kat kampung2. Memang best..

Last weekend aku pi Melaka, aku pi mkn dgn ayah & makcik, kat restoran ikan bakar dekat sekolah Henry Gurney. Last 4 years, aku dah penah pi mkn situ. Dulu2 sedap & murah. Sekarang maybe sebab semua hrga brg naik, so jadik mhl dan kurang sedap. Maybe diorg kurgkan rencah utk mskn diorg kot sbb nak cut cost. Hehehehe..

Pendek kata tahun ni pecah rekod aku sebab dah hampir 10 kali aku pi mkn seafood. Huhu.. Thats y aku dpt buat comparison among semua restoran aku pi. :)

Oklah, aku nak pi tlg housemate aku msk nasi ayam. Nasi ayam dia msk sedap gile. Terer betul. Kalah sesetengah restoran yg jual nasi ayam, tp x rasa mcm nasi ayam. Huhu..



P/S: Ptg nanti aku nak pi dating..Hahahahaha..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...