Monday, March 28, 2011

~ Bersih ke tak bersih? ~

Assalamualaikum.

Minggu lepas langsung tak berupdate blog aku nih. Sungguh2 ikut mood. Huhuhu.

Nak kata bz sgt, dak juga. Dok kalut dgn keja umah ja la sket2. Setakat berFB tu boleh la. Nak mengarang tu yg malas sket.

;)

Lately aku asik terbaca mcm2 cita pasai status keHALALan makanan. Konon ada restoran yg takdak cop halal la, ditarik balik sijil halal la, ada kandungan yg xsepatutnya la.. Huhu..

Bukan setakat isu halal ke tak je, isu bersih ke tak pun menjadi kerisauan skrng ni kan.

Dan2 rasa risau dan takut plak nak makan or beli makanan luar.

Kdg2 bila kita nak pi beli kuih kat gerai tepi jalan contohnya, kita tgk dari segi zahirnya, nampak mcm bersih je. Sbb kuih tu dibungkus rapi dan diletakkan dlm bekas yg bersih. Tapi, kita xtau, sama ada pembuat kuih tu pembersih ke tak kan..

Mana la tau, tah2 ada yg tak basuh tgn lepas keluaq toilet, terus dia pi gaul tepung. Huhuhu, can't imagine it!

Kita taktau, sbb kita tak nampak.

Tapi, aku takde la claim yg semua pembuat dan penjual kuih BUKAN pembersih. Ada juga yg cermat, teliti dan sgt pembersih kan. Cuma kita ni sebagai pembeli, kita taktau sbb kita tak nampak. Apa yg kita boleh buat hanya la YAKIN yg kuih tu bersih.

:D

Kan?

Jangan pulak bila entry aku ni mencetuskan kemarahan para penjual kuih. Aku cuma ckp ada sebilangannya saje yg dok buat camtu. Dan hakikatnya, aku pun masih juga membeli kuih or makanan di luaq. Mcm aku kata tadi, aku hanya YAKIN dan mengikut kata hati. Mudah-mudahan makanan yg dibeli dan dimakan tu suci dan halal la kan.

Takut juga bila pk bab2 camni. Ye la, makanan tu akan jadi darah daging kita kan.. Kena jaga2 juga la.

So, skrng ni konon2nya nak berazam la kan, nak cuba sedaya upaya utk masak je kat umah. Sebab kita sendiri yg masak, so lebih yakin la dgn cara penyediaannya tu kan.

Tp nak masak sendiri pun, still kita kena tgk dulu betui2 bahan mentah yg kita beli tu bersih dak, halal dak..

:)


P/S: Sebab tu skng ni rajin buat kek sendiri. Aci tak? :P

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...