Thursday, April 9, 2009

Jangan Bersedih, Setiap Sesuatu Telah Ada Qadha' dan Qadarnya

Assalamualaikum

Salam 9 April 2008, 13 Rabiulakhir..

Entry kali ni aku nak share salah satu isi pati dari buku La Tahzan; Jangan Bersedih 1.. Ditulis oleh Dr. 'Aidh Bin 'Abdullah Al-Qarni.


Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfudz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.

(Al-Hadid:22)

Sesungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu menurut ukuran.

(Al-Qamar: 49)

Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.

(Al-Baqarah: 155)


Dalam sebuah hadith disebutkan:

"Sungguh menakjubkan urusan orang Mukmin! Semua urusannya mengandungi kebajikan baginya dan hal ini tidak berlaku bagi seorang pun, kecuali orang mukmin. Jika mendapat kegembiraan, ia bersyukur, maka ini baik baginya; dan jika ditimpa musibah, ia bersabar, maka ini pun baik baginya."

Dalam sebuah hadith shahih yang diriwayatkan dari Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam, baginda bersabda:

"Allah tidak menetapkan qadha' bagi seorang hamba, kecuali qadha' itu baik bagi dirinya."


Itu adalah antara isi kandungan buku motivasi yg sgt aku suka.. Sbb bila aku sedih, aku stress, aku akan baca buku ni utk mengingatkan diri aku ttg janji-janji Allah terhadap org yg sabar.. Lgpun bila baca buku ni, aku akan TERSEDAR dari kesedihan aku yg melampau..

Biasa la, aku bukan insan KAMIL. So, need time to heal the sadness. :) Bila aku tersedar, aku bersyukur sgt.. Bersyukur krn nikmat hidup yg aku dpt lebih byk dr dugaan dan ujian kecil yg aku terima.

Sekadar ujian dan dugaan kecil pun aku dah melatah.. Hmm..


P/S: aku ingin menjadi spt mukmin yang ketika mendpt kegembiraan, ia bersyukur dan ketika mendpt musibah pun, ia bersabar.. :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...