Tuesday, August 5, 2008

Hanya untuk Sesuap Nasi

Assalamualaikum

Salam 3 Syaaban,
Tak sampai sebulan je lagi kita akan menyambut kedatangan Ramadan. Teruja sgguh nak celebrate Ramadan. Skrng pun dah dapat rasa 'kedatangan' Ramadan. Suasana angin sepoi2 bahasa tp panas.. Hehe, taktau la org lain rasa tak seperti aku rasa.

Erm, kita tinggal kejap psl Ramadan tu. Semalam aku dinner kat Seksyen 13. One of da famous restaurant there. Erk, nak kata dinner ke supper?? Hehe, coz aku mkn dah agak lewat. Dlm jam 11mlm. Sebab kelas pun abes lewat.

Aku abes mkn sume dlm jam 1130mlm. Aku nampak ada sorg nenek tua (dlm konteks ni, muka mesti dah seribu kedutan, bdn pun hampir membongkok tiga, gigi pun hnya tinggal sebtg dua) tgh berjalan menuju ke restoran dgn menjinjing satu beg plastik yg agak besar.

Mcm cerpen plak. :)

Dari jauh lagi aku dok tgk nenek tu. Kesian sgt. Aku dpt agak yg dia jual kerepek. Coz area S.Alam ni, kalau nmpk org bwk beg plastik besar kaler oren ke, merah ke, selalunya diorg jual kerepek.

Yg kesiannya, dah kul 1130mlm pun nenek tu masih berniaga.. Dah tu bagi aku, umur2 baya nenek tu (lingkungan 70-80an) sepatutnya x perlu lagi bekerja mencari nafkah. Mungkin tanggungjawab dia sewajarnya diambil alih n dipikul oleh anak atau cucu dia.

Tapi, mungkin nenek tu xde sedara dan hanya hidup sebatang kara kt dunia ni?? Itu aku x pasti la. Coz byk faktor2 lain yg memaksa dia utk terus mencari nafkah utk sesuap nasi. Kan??

Bagi aku, org yg membeli kerepek yg dijual nenek tu pun hanyalah kerana simpati.. Sebab aku tgk kerepek2 yg dijual xmenarik dan sikit je. Kiranya xpadan dgn hrga la.. Tapi, xpelah, apa slhnya hulurkan seringgit dua membeli kerepek tu supaya nenek dpt duit utk menampung hidup dia. Kan??

Kalau niat kita ikhlas utk bersedekah, insyaAllah kita akan dpt pahala. Dan mana tau, kerana seringgit dua yg kita hulurkan kt nenek tu, Allah akan menggandakan rezeki kita kemudian hari..

Sebab dlm Islam pun ada menyatakan, duit gaji kita tuh bukan 100% milik kita. Kita kena spend utk org lain juga (org susah, fakir miskin). Itulah yg dinamakan bersedekah. Baru la gaji kita berkat. Kdg2 kita terlupa nak bersedekah, jadi bila ada peluang mcm ni, kita buat la, dpt pahala.. :)


P/S: Kita selalu rasa gaji yg kita dpt setiap bulan tu xpernah cukup walaupun ada yg cecah ribuan ringgit. Kenapa ye?? Jom muhasabah diri..:)

4 comments:

Believe in Cinta said...

gaji sentiasa x cukup?
cam i jer tu....hihihiii

i think naper gaji kita slalu tak cukup??..sebab kita rs mcm2 nak beli....byk nafsulah katakan...

lagi kita byk duit, lagi byk benda kita nak beli...

comotgurl said...

--> believe in cinta,
Hehe, dats from ur point of view.. tq for sharing.

13may said...

best la entri nih :)

comotgurl said...

--> 13 May
Tima kacih, tima kacih..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...