Tuesday, February 22, 2011

~ Sedih ~

Assalamualaikum.

Hari ni dah 22 Feb, 19 Rabiulawal.

Dah pun di hujung bulan Februari. Cepatnya lah hai..

Umoq pun dah makin meningkat. Dah tua rupanya aku. Huhu rasa mcm baru ja dok blajaq aritu. Tup2 skrng ni mengajaq plak kan..

:P

Tapi apapun, bg aku "teaching is a learning process".

Yelah, nak mengajaq ni, kita sendiri kena la blajaq dulu kan. Bg faham dlu, then baru bleh ajaq student. Hee. Sebab tu mengajaq tu adalah satu proses pembelajaran jg.

:)

Eh sbnrnya bkn nak ckp psl hal mengajaq dan blajaq ni.

Actually, nak sebut psl keruntuhan akhlak remaja zaman skrng. Ada juga la a few students yg ada dlm fren's list FB aku. So kdg2 tu bila dorang nye status appear kat wall, aku curi2 juga la masa utk view dorang nye profile.

Bila dah tgk tu, rasa sedih sgt.

Sbb apa?

Sebabnya, remaja skrng ni, dah tak segan silu kan nak pakai pakaian yg mmg sgt terdedah kat part yg tak sepatutnya didedahkan, then berpeluk, bercium dgn pasangan masing2.

Hmm bukan bangsa lain, bangsa kita jg, dan of course Muslim.

Ada sorang student Angah aku, bertudung molek, tp letak kat FB gambar dia tgh cium pipi sorang lelaki. Bf dia mungkin. Lagi le sadis. Kalau ye pun awak tu tak segan nak buat camtu, tak perlu la kot nak letak kat social networking & biar sume org tgk kan. Dah hilang langsung ke perasaan malu yg sepatutnya ada dlm diri awk sebagai seorang remaja muslimah.. Huhuhu..

Mungkin dia taktau kot buat camtu adalah salah di sisi agama.. Haihh.

Mcm kes students aku, tak dpt dinafikan ada ramai yg mcm tu. Kdg2 terdetik juga kat hati, nak bg nasihat secara direct or indirectly. Tapi, taktau camna nak mula. Aku sbg seorang pendidik pun, ada tanggungjwb utk menegur dan menasihati.

Kdg2 tu yg buat rasa berat sgt nak tegur tu, sebab parents dorang pun tak kisah anak dorang buat camtu kan. Apatah lagi aku yg takde kena mengena ni kan.

Huhuhu..

Adui, sedihnya..

Kalau mak pun sama karatnya rambut, dan mendedahkan mana yg tak boleh didedahkan, camtu le anaknya pun.

Ada pula yg bangga menceritakan dan menghebahkan perlakuan2 salah dorang utk tatapan umum. Cthnya dlm blog la kan. Kenapa perlu bangga utk setiap perkara yg dianggap berdosa tu kan. Huhuhu. Ada yg smp ke tahap mengaku dorang penah buat hubungan (tanpa ikatan sah le). Nauzubillah. Perlu ke reveal keaiban diri sendiri?

Oke, takpela. Kita anggap je, mereka2 itu taktau yg semua itu adalah salah. Mungkin di sini lah perlunya teguran dan nasihat. Nasihat itu utk diri sendiri jg kan. Yelah, aku pn ada anak perempuan, yg juga akan membesar menjadi seorang remaja. Tambah2 dia hidup di zaman yg sgt mencabar dan penuh godaan hawa nafsu.

So as her parent, tanggungjawab aku & Mr Berry sgt besar. Usaha je tak cukup, kena iringi dgn doa juga.

Entry aku kali ni bukanlah niat utk menunjuk2 seolah2 aku ni baik sgt. Cuma sekadar ingin berkongsi pandangan aku.


P/S: Sesama la kita memperbaiki kelemahan diri sendiri. :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...