Tuesday, September 16, 2008

Unexpected

Assalamualaikum

Salam 16 Ramadhan 1429
Dah lebih separuh bulan kita berpuasa, so means, kurang separuh bulan kita akan sambut Syawal. InsyaAllah..

Pagi 15 Ramadhan, terjadi nye ssuatu yg sepatutnya tak berlaku. Huh! Cite nye gini..

Dlm kul 12tghari, aku siap2 nak g fakulti la konon kan.. Siap punye siap, dlm kul 1ptg aku siap. Dgn galas beg laptop di bahu, handbag di tgn, aku pun dgn yakinnya kuar bilik dan menguncinya sblm tutup. Then kuar umah, kunci pintu umah plak..

Smp je kt keta, aku pun godek2 le handbag cari kunci kete.. Sekali baru aku perasan.. Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... Kunci kete + kunci umah + kunci bilik sume tu dok dlm bilik.. Kat umah plak xde org. Aduss..

Lalainya aku. Buntu jap aku time tu. Hp plak dua2 xde kedit. Nsib baik ada duit dlm tgn.. Aku pun dgn bahu yg lenguh, berjalan le g kedai kt hujung nun di blok 4. Peluh gak le.. Pas je topup kedua2 hp, aku call le slh sorg housemate aku, igt nak mnta tlg dia blk jap antar kunci. Tgk2 dia bz, xleh kuar ofis. Huhu, sian aku..

Setelah puas pk, aku call le slh sorg classmate aku yg umahnye berhampiran umah aku. Tp nak jln tu penat jg le kan.. Nak jadi cite, kwn aku tu plak terkurung dlm bilik dia. Roommate dia terselak dr luar pintu bilik. Huhu, sadisnye. Camne la leh kebetulan dgn aku ni..

So, dia mnta tlg aku berjln g umah dia, n buka pintu umah (dia ada gtau tmpt rahsia letak kunci umah), dan naik atas ke bilik dia utk buka selak tuh. Nak tak nak terpaksa la aku berjln. Penat sungguh, klu xposa, leh gak minum sejag dua. Haha.. Dugaan le ni..

Bila dah berjaya 'rescue' kwn aku tuh, baru le dia tlg bwk aku gi amek kunci kat tmpt keje housemate aku. Dipendekkan cite, aku smp fakulti dlm kul 230ptg. Lewat dah.. Huhu..

____________________________________________________________________

Erm, ada lagi satu kes yg aku lum cite.. Kejadian ni jadi pd Khamis lepas, 11hb Sept baru nih. Time tuh aku baru sudah msk n kemas2 dapur. Msk utk adik aku bwk bekal blk UPM. Sbb aku nak antar dia blk UPM pastu. Pas settle msk, kemas & solat, aku mandi jap..

Tgh2 mandi, aku dgr adik aku jerit kuat gile panggil2 aku. Dia kata:

"Long..long..cpt keluaq, bau gas..bunyi kuat.."

Heran juga aku memula.. Aku siap sempat ckp gini lg:

"Laa..normal la tuh..bau gas pas masak.."

Tp adik aku still jerit2 separuh nangis kat luar pintu bilik air.. Aku pun keluar la.. Masa aku smp kt ruang tamu, aku dah terbau gas yg sgt busuk n dgr bunyi kuat dr dapur. Cepat2 le aku lari pi dapur..

Smp je dapur, lagi kuar bau dan bunyi.. Tgk2 paip dr kepala gas ke stove tu tercabut. Yg tercabutnye adalah dkt stove.. Kepala paip kat tong gas plak tgh ON, apa lg.. Gas kuar la. Nasib baik, dlm panik2 tuh aku bleh bertindak pantas dgn OFF kepala paip gas tuh n cabut. Kepala gas tu dah sejuk dah menandakan gas kuar byk dah tau.

Bau toksah ckp la. Hampir lemas aku & adik. Huhu.. Allah telah selamatkan kitorg berdua. Alhamdulillah.. Nak jadi cite, pas aku sudah msk, aku buka pintu dapur, tingkap dapur, sliding door ruang tamu.. Kalau x, mau pengsan aku n adik. Coz hidu byk gas..

Dan bersyukur juga coz xde org yg kebetulan nyalakan api ke, lighter ke, utk isap rokok.. Kalau x, leh meletup umah kitorg.. Camne la leh tertanggal paip kat stove tuh..

Menggeletar juga aku n adik time kejadian. Tp alhamdulillah coz Allah pjgkan umo kami berdua.. Mcm2 leh jadi tau. Ermp.. Byk iktibar yg aku dpt dr kejadian tu. Huhu..

P/S: Moral of the story, next time, everytime after cooking, make sure off the gas.. Huhu..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...