Friday, April 18, 2008

Surah Al-Waqi'ah

Assalamualaikum

Baru-baru ni aku ada tgk USRAH kat channel 9. Ustazah ape ntah yg arabian, tp pndai berckp melayu tuh. Aku terlupa plak nama dia. Usrah tu setiap hari Jumaat, ari ni laaa.. Time2 tghari. Kul 1230tgh klu xslh.

Nak kata aku slalu tgk, x jugak. Coz aku slalu terlupa n usually aku tgk rancangan Al-Hidayah aje kt TV3. Tapi yg menarik & berkaitan dgn mslh yg org kita selalu alami iaitu 'xde duit', aku rasa surah yg diperbincangkan pd usrah episod tersebut sgt bagus utk diamalkan.

Surah Al-Waqi'ah. Xtau nak spell out camne. Huhu..

Surah tu kalau diamalkan setiap mlm, insyaAllah kita akan rasa kaya JIWA walaupn kita sbnrnya miskin HARTA. Kwn aku ada cite kat aku yg rmai org salah anggap. Diorg igt kalau kita selalu amalkan surah tu, kita akan jadi kaya. Yeeeesss, mmg kita akan jadi kaya, tapi bukan kaya HARTA, tapi kaya JIWA.

Thats mean, walaupun kita miskin atau kekurangan harta duniawi, kita takkan rasa susah. Kita takkan susah hati, kita takkan rasa serabut dan tensen2. Amalkan membaca surah tersebut, insyaAllah kita akan selalu rasa senang dan tenang.

Bukan apa, saje nak share dgn kwn2 semua. Msyrkt kita skng ni rmai yg jadi gila, rmai yg jadi selfish, semuanya gara2 mengejar harta duniawi. Tak slh kita keje kuat utk kumpul harta. Tapi, make sure balance dgn akhirat. Sebab tu kita disuruh "berkerja lah kamu seperti kamu akan hidup selama-lamanya, dan beribadat la kamu seolah kamu akan mati keesokan hari"..

Kita ni, kalau kurang duit sket je, mula la tensen2, serabut2.. Tu yg mendorong kita jadi GILA tu. Huhu..

So, amalkan la membaca surah ini setiap mlm. Aku pun dah mula membacanya. Sebab aku adalah slh seorg yg slalu tensen bila xde duit (pengakuan ikhlas). hehehehe.. Mudah-mudahan kita mendpt berkat atas amalan tersebut. Amin..

P/S: Alhamdulillah, dah nampak kesan

3 comments:

[YeOp] said...

"Ustazah ape ntah yg arabian, tp pndai berckp melayu tuh"

i guess she's Ustazah Fatimah Az-Zahra kot. but not sure. coz i didnt watch the show at all. but i'm quite familiar with the ustaz & ustazah who appear on tv.

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Home Theater, I hope you enjoy. The address is http://home-theater-brasil.blogspot.com. A hug.

MomAuniAysar said...

--> yeop
1stly, tq for visiting my blog. yep, i can remember now. her name is ustazah fatimah az-zahra. u right! hehehehehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...