Wednesday, January 12, 2011

~ Second Home ~

Salam

Hi semua!

:)

Dah hari ke 12 pun utk 2011. Sob sob..

Owh, time flies so fast!

Tahun baru ni bermula dgn kehidupan yg agak busy. Terkejar sana sini. Pi ofis, pi mengajaq, balik rumah tgk Auni.

Apapun life is wonderful!

Syukur ya Allah, for giving me such a wonderful daughter, husband & families. ALHAMDULILLAH. Sume tu melengkapkan hidup aku sbgai insan kat bumi Allah yg sementara ni. Semoga aku tidak terlalu lalai dan leka dgn duniawi sehingga mengabaikan tanggungjawab aku terhadapNya.

Owh, back to the title.

Mr Berry ada buat satu blog khas utk kami bertiga (mama, papa & Auni). Sesape yg rasa nak jenguk2 tu, bleh klik di SINI.

:)

Nanti apa saje cite terbaru psl Auni, aku akan publish di sana. Blog ni plak blog ROJAK. Hohohoh. Semua ada.

Owh let's talking about work. Sejak semester baru buka ni, biasala, dah mula bz dgn class kan. Sem ni class aku mostly di waktu ptg dan malam. So dah tak merasa la mengajaq di pagi hari. Heee. Bagus gak! Tak perlu la aku dgr alasan student masuk kelas lambat sbb susah bgn pagi. Haishh.. Alasan yg tak boleh diterima langsung oke!

Dah namanya student kan, kalau dah jenis susah bgn pagi sekalipun, MESTI juga la bangun kan. Who cares kan.

Huhuhu..

Bila dah namanya mengajaq budak2 separa dewasa ni, faham2 je la ye.. Aduihh, susah sungguh nak control. Kalau yg nicely behave, oke la. Average umur students yg aku ajaq, antara 19-20 tahun. Tapi dalam ramai2 tu, ada juga la yg 22 ke atas.

Dorang2 yang terlebih umur ni kebiasaannya attitude oke je. Mungkin sbb dah matang kot.

:P

Paling tak syoknya bila dalam satu2 kelas ada student yg sombong. Kita tanya soalan pun, acuh tak acuh je dia jwb. Nak je aku tanya, sape lecturer ni, dia ke aku? Tapi, ye la, kita ni sebagai seorg yg lebih dewasa dan matang, juz ignore je la. Anggapla ni sebagai dugaan, cabaran dan ujian utk aku kan. Setiap jenis pekerjaan mesti ada je cabaran yg kita kena lalui kan.

Sama jg mcm kes aku. Keje sbg lecturer menuntut kita deal dgn pelbagai ragam kan, sudah semestinya wujud juga sorang dua students yg akan downgrade kita. Itu normal, tambahan pulak lecturer muda2 kan.

Alah, usah pedulikan, yg penting, aku laksanakan amanah yg diberikan. Smpaikan je ilmu tu kat dorang kan.

Kdg2 bila rasa demotivated, aku akan muhasabah diri, dan try utk boost up blk self motivation tu. So far I made it!

Lagipun tu cuma kes terpencil. Kebanyakan students oke je, they respect me. So respecting each other tu sgt penting. "They respect you, so you also need to respect them". That is the KEY in how to sustain a good relationship between lecturer & students.


:)

Hee tp tu just my personal point of view je. Lain org, lain pendapatnya kan.

Oke, nak start study utk class malam nanti.


P/S: My passion is there!


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...