Thursday, November 29, 2007

Apa matlamat hidup kita?

Assalamualaikum

Aku dah makin jarang update blog..Memang sgt2 le bz. Weekend plak aku abeskan masa dgn window shopping & relaks kat umah. Xde plak aku g cc utk update cite2 terkini ttg aku. Ermp, aku tgk blog aku ni pun dah sunyi dari kunjungan reader. Silent reader tu aku x sure la kan, tp aku dpt tgk blog aku ni dah makin sunyi. Huhu, maybe sbb aku jrg update. Salah aku sendiri la...:(

Apapun aku still nak continue dgn aku punya topik kali ni.Hehe,syok sendiri plak. Bukan apa, sebelum tido tiap2 mlm (ye ke?), aku selalu pikir, dalam hidup kita ni, apakah matlamat sebenar yg kita nak kecapi? Mungkin certain org, nak family yg bahagia, nak suami beriman dan sebagainya la kan.

Aku plak mcm mana? Apa yg aku nak? Kalau ikutkan, manusia ni mmg dilahirkan tidak pernah puas dgn apa yg dimiliki. Tp as long as ia masih di atas batasan normal, ok la kan.. hehe.. Seiring dgn peningkatan usia, aku baru terfikir, apa yg aku nak dlm hidup aku? Adakah aku nak mkn gaji je seumur hidup aku, atau aku nak buat bisnes utk jadi kaya atau aku hnya nak dok rumah je menikmati hidup..? hehehehe, yg ketiga tu mmg xleh pakai..

Bukan apa, aku nak balance kehidupan aku ni. Aku nak balance kan kehidupan dunia akhirat aku. InsyaAllah.. Aku nak sepanjang hidup aku ni (Taktau bila ajal aku,erm), aku sempat membahagiakan family aku, aku sempat memajukan diri aku.. Walaupun aku keje & tinggal jauh dari family, aku harap aku bleh manage time utk jenguk diorg, & jaga diorg. Tu lah hasrat aku..

Aku xnak nyesal di kemudian hari.. Aku xnak jadi seperti org2 lain yg terlalu sibuk dgn kerjaya dan mengutamakan kerjaya daripada hal2 lain dan langsung tidak punya masa utk family.. Aku xnak nyesal apabila kita kehilangan family tersyg suatu hari nanti. Memang x salah kita fokus kat kerjaya, tapi biar bijak uruskan kerjaya tersebut. Kerja tu adalah satu ibadat juga. Kita cari rezeki halal utk menyara hidup kita, utk bantu family, dan sebagainya. Dapat pahala jika kita ikhlas.. Tapi dalam masa yg sama, kita wajib jaga family kita. 'Jaga' tu bermaksud kita concern ttg diorg, kita jaga kebajikan diorg, walaupun kita jauh dari diorg.

Jgn jadikan alasan kita jauh, kita sibuk utk mengabaikan diorg. Biar berkat hidup kita dengan menunaikan tanggungjawab kita terhadap family.. InsyaAllah.

Kita boleh lihat contoh2 org yg telah berjaya dalam kerjaya mereka, kebanyakannya tidak mengabaikan keluarga. Sape kata utk berjaya kita kena abaikan family kita, kita kena abaikan mak ayah kita, adik beradik kita.. Tu lah kesalahan yg dilakukan oleh masyarakat kita sekarang.. Dan yg paling penting, jgn abaikan tanggungjwab kita terhadap Allah S.W.T..

Jauh plak aku melalut.. Hehe.. So kepada kwn2 semua, marilah kita renung2 apakah matlamat hidup kita..


P/S : Kesimpulannya, matlamat hidup aku adalah dirahsiakan.. Hehe

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...